15 omylov pri CHUDNUTÍ

Schudnite zdravo a natrvalo – bez chýb.

Chudnutie patrí medzi tie rozhodnutia, ktoré vyžadujú správne informácie.

Preto vám ukážem 15 najčastejších omylov, ktorým sa pri chudnutí treba nekompromisne vyhýbať.

 

1. Budem jesť málo a určite schudnem.

Vo svojej podstate je to pravdivé tvrdenie, lebo keď prijmete menej kalórií ako potrebujete, tak aj schudnete. Zároveň sa pri takomto štýle chudnutia dostane do tela málo životne dôležitých živín. A po hladovaní často nastupuje útok pažravosti a s ním jojo efekt. Preto najdôležitejšie nie je ani tak množstvo prijatej potravy, ale jej zloženie. Ak zmeníte stravovacie návyky podľa odporúčania na konzultácii vzhľadom k vášmu zdravotnému stavu, ani nemusíte oveľa menej jesť a úbytok hmotnosti sa dostaví. Nezabúdajte pritom na pitný režim!

 

2. Zdravé stravovanie je finančne nákladnejšie.

Stačí trocha premýšľať a zdravé potraviny vás naozaj môžu vyjsť lacnejšie. Neveríte? Skúste si zostaviť týždenný plán, čo budete variť, a pri zdravom nákupe ho striktne dodržte. Hlavne nepoškuľujte po akciovom tovare, ktorý vôbec nepotrebujete. Príklad: drahšie mäso nahraďte lacnejšími strukovinami, tofu, z ovocia a zo zeleniny si vyberte cenovo dostupné jablká, zo zeleniny mrkvu, brokolicu, špenát a kapustu. Maškrty už nekupujete smile.

 

3. Nesmiem večerať.

Toto je asi najrozšírenejšia chyba pri chudnutí. Pre telesnú hmotnosť nie je dôležité kedy prijímate potravu, ale akú, aké je jej zloženie a akú má kalorickú hodnotu. Samozrejme, že netreba sa navečerať o deviatej večer a o polhodinu ísť spať. To nie. Jesť sa má v pravidelných intervaloch 5 až 6-krát denne (samozrejme podľa toho, kedy vstávate ). Dôležitá je aj malá večera cca 2 až 3 hodiny pred spaním.

 

4. Nízkotučné potraviny a biopotraviny sú zdravšie.

Vyhnite sa im. Väčšinou ide len o trik výrobcov, ako na nás zarobiť. Nízkotučné potraviny obsahujú zvyčajne viac sacharidov, dia potraviny viac tuku a bio potraviny sú pomerne rovnako energeticky hodnotné ako nebiopotraviny.

 

5. Hnedý cukor je pri chudnutí lepší ako biely.

Hnedý cukor je nerafinovaný, teda prírodný a preto obsahuje viacero minerálnych látok. Oba obsahujú porovnateľné množstvo energie. Pri chudnutí by ste mali obmedziť akýkoľvek príjem cukru, pravidelná strava vám pomôže zvládnuť chuť na sladké a nerozkolíše vám hladinu cukru v krvi.

 

6. Budem raňajkovať cereálie.

Cereálie sú samý cukor. Na raňajky si dajte radšej vajíčko, cottage chesee, tvarohovú nátierku so zeleninou alebo nízkokalorický koktejl. Hlavne raňajkujte.

 

7. Nesmiem pečivo.

Chlieb je od nepamäti prirodzenou súčasťou jedálneho lístka. Bol zdravší, dnes je často dofarbovaný (aj karamelom, teda cukrom). Celozrnný chlebíček si môžete dať, len správne voľte čo k nemu.

 

8. Nesmiem sladké.

Samozrejme, je to lepšie bez neho. Ale ak veľmi ľúbite sladké a počas odľahčujúcej kúry sa budete umárať a všetko si zakazovať, nastúpi stres, frustrácia a nepohoda a dobrý pocit z chudnutia je fuč. Radšej si určite hranicu, po ktorú môžete ísť, dajte si na deň 2 kúsočky kvalitnej čokolády, vychutnajte si ju, zapite vodou a odolajte nástrahám ďalšieho sladkého pokušenia.

 

9. Sušené ovocie môžem koľko chcem.

Opatrne s ním. Je energetickou bombou plnou cukru. Voľte radšej čerstvé ovocie. Ideálne raz denne, a to doobeda. Vlákninu doplňte radšej zeleninou.

 

10. Budem jesť hlavne veľa zeleniny.

Ak sa napchávate len zeleninou, určite schudnete. Budú vám však chýbať bielkoviny a prídete o svaly. Tie robia postave peknú formu, ak sa správne stravujete a cvičíte.

 

11. Môžem jesť všetko veď cvičím.

V podstate áno, pozor na pomer kalórií výdaj – príjem, a samozrejme na zloženie stravy. Pri chudnutí platí strava 70% a cvičenie 30%.

 

12. Po cvičení už nejem.

Skoro opak chyby v 11. bode. Po cvičení si telo začne energiu ukladať. Tesne po cvičení si dajte proteínový nápoj a doma potom zeleninový šalát s kúskom chudého mäsa alebo syr.

 

13. Pohár vína alebo jedno pivo neuškodí.

Ak chcete chudnúť, na alkohol zabudnite. Malé pivo či dve deci suchého vína (nie viac!!!) môžu byť súčasťou jedálnička v rámci zdravého životného štýlu. Tvrdý alkohol a likéry vylúčte úplne.

 

14. Ovocné fresh nápoje a džúsy sú zdravé - majú veľa vitamínov.

Ale majú aj príliš veľa cukru. Veď ani v surovom stave nezjete naraz 4 jablká, banán + nejaké jahody - príklad.

 

15. Vážim sa každý deň.

Nie je potrebné kontrolovať si svoju hmotnosť každý deň. Je to jedna z najväčších chýb, aké môžete pri chudnutí robiť. Váha vám totiž nepovie nič iné ako jedno číslo, ktoré o ničom nevypovedá. Jedno či dve kilá naviac ešte neznamená, že sa zaobaľujete tukom. Svalová hmota je ťažšia a práve tá vám robí krásnu postavu. Nezabúdajte teda, že svoju hmotnosť nemáte nalepenú na čele a ľudia skôr vnímajú čo z vás vyžaruje a nie koľko vážite. Pri zdravom chudnutí by ste mali chudnúť z tuku. Po konzultácii - poradenstvo účinné chudnutie vás na špeciálnej váhe odvážim raz za týždeň (či chudnete správne – z tuku) a odmeriam váš úbytok v cm v obvodoch (pás, bruško, boky, stehno a rameno). Vychutnajte si úspech z chudnutia a nestresujte sa minimálnym pohybom ručičky váhy každý deň.

 

Som tu pre vás a rada vás cestou chudnutia povediem.

Bea