Pohyb

POHYB – prečo je dôležitý?

Pohyb:

  • udrží váš metabolizmus v rovnováhe
  • posilní vašu imunitu
  • je najlepšou prevenciou proti nadváhe a obezite
  • odbúra stres, zlepší náladu
  • je zárukou rovnováhy príjmu a výdaja energie

 

Pohyb by sa mal vykonávať:

  • pravidelne – aspoň 3x do týždňa, minimálne 30min vkuse podľa náročnosti cvičenia
  • postupne – pridávať čas a intenzitu cvičenia
  • primerane – podľa veku, zdravotného stavu...

 

Aké pohybové aktivity si vybrať?
V tom, či vás bude cvičenie baviť, hrá veľmi dôležitú úlohu jeho výber. Pre výber vhodnej pohybovej aktivity je rozhodujúci aj váš aktuálny zdravotný stav. Nie každého chytí za srdce behanie alebo niektorý kolektívny šport. Je rozhodujúce aj to, či chcete rýchlo spaľovať tuky alebo budovať svalovú hmotu a pekne si tvarovať postavu. Cvičenie sa delí na kondičné a posilňovanie.

 

Kondičné cvičenie je nutné vykonávať pravidelne, začať pozvoľna a postupne zvyšovať záťaž, kedy posilňujeme srdcovo–cievnu činnosť. Pri tomto druhu cvičenia (najčastejším je beh alebo rýchla chôdza) je potrebné zhlboka a pravidelne dýchať, pričom sú do pohybu zapojené veľké svalové skupiny. Výsledkom je zrýchlenie bazálneho metabolizmu, čo vedie k zefektívneniu spaľovania tukov za pomoci kyslíka.

 

Posilňovanie vlastnou váhou, s činkami, chôdza do schodov, jazda na bicykli do kopca alebo na špeciálnych rekondičných stoloch – Shapemaster. Pomocou nich posilňujete svalové partie v pravidelných intervaloch a časových dĺžkach. Výhodou je 10 rýchlostných stupňov, kde si môžete záťaž regulovať. Po precvičení jednotlivých svalových partií (na každom stroji precvičujete inú – strojov je 7) máte precvičené celé telo. Keďže tento druh cvičenia podporuje pružnosť svalov, vaša postava bude pevnejšia a pružnejšia po každom hodinovom cvičení.
Pri posilňovacom cvičení sa energia čerpá zo svalového a pečeňového glykogénu. Svalová hmota spaľuje energiu, vďaka svalovej mechanickej činnosti sa v tele udržujú dôležité enzymatické pochody pre zrýchlenie metabolizmu, udržiavanie hormonálnej hladiny, dobrej nálady, posilnenie imunity... 

Odporúčam tieto dva druhy cvičenia kombinovať. Vytvoríte tak vyvážený a komplexný program. 

Extra tipy:

  • zvoľte chôdzu namiesto dopravných prostriedkov
  • parkujte ďalej od cieľa (ak musíte použiť auto) a dôjdite peši
  • vystúpte o jednu – dve zastávky skôr (ak musíte použiť mhd) a dokráčajte
  • kráčajte pravidelne a svižne, pri chôdzi zapojte aj kmitanie rukami (ako pri chôdzi s palicami)
  • zvoľte schody namiesto výťahu
  • zapojte do svojho života čo najčastejšie pohyb akýmkoľvek spôsobom – doma pri upratovaní, v záhrade, so psom ak máte, s kočiarikom , ak máte malé dieťa, veďte k pohybovým aktivitám aj svoje deti od malička, budú vám za to vďačné wink 

Ak ide všetko podľa plánov a naštartovali ste svoj vlastný cvičebný program rozhodne sa nevzdávajte.

PS: So mnou sa cvičenie a chudnutie stáva zábavou wink

Bea